Wat eet je tijdens een post workout maaltijd?

Heb je er een keiharde training op zitten? Dit is het moment om je lichaam te laten starten met het herstel. Na een training is het van belang om eiwitten en koolhydraten te consumeren in een zogenoemde post workout maaltijd. De eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam en dus ook van de spieren. Kies op dit moment voor eiwitten die het lichaam makkelijk afbreekt. Dit kan bijvoorbeeld kip, ei (wit) en witvis zijn. Deze producten worden makkelijker afgebroken door het lichaam dan bijvoorbeeld rood vlees of vette vis (zalm) .

post workout maaltijd

Wat betreft de inname van koolhydraten is de lichaamscompositie van belang. Iemand die hoger zit in zijn vetpercentage zal gedurende de dag minder koolhydraten nodig hebben dan iemand die een laag vetpercentage heeft. Echter, ook als je een hoog vetpercentage hebt is na de training wel het ideale moment om koolhydraten te consumeren. Net als bij de eiwitten kies je na de training voor snel afbreekbare koolhydraten (een hoge glycemische index). Voorbeelden zijn witte rijst en een normale aardappel (gekookt). Je kunt de aardappelen ook bakken met een minimale hoeveelheid vet. Het consumeren van vet na een training is niet ideaal voor het herstel en vertraagd alleen maar de opname van de voeding.

Ga tijdens een post workout maaltijd dus voor een combinatie van snel afbreekbare eiwitten en koolhydraten. Bijvoorbeeld witte vis met aardappel of kip met witte rijst. Als je gebruik maakt van supplementen kun je er voor kiezen om direct na je training een eiwitshake te consumeren. Voeg daar snelle koolhydraten aan toe (bijvoorbeeld dextrose). Zorg dat er tussen het consumeren van je shake en je post workout maaltijd minimaal een half uur tot drie kwartier zit.

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is