Verzuring in je spieren? Pak die extra herhalingen!

Tijdens de laatste herhalingen van een set voel je de verzuring al opkomen. Het wordt vaak als pijn in de spieren ervaren. Het is wel hele nuttige pijn! Het is namelijk nodig bij het verbeteren van de lichaamscompositie. Dat kan per persoon verschillen: lager vetpercentage, grotere spieren, betere vorming etc.

Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet

Hoe werkt het ?

Tijdens het trainen is er energie nodig voor het maken van contracties (samenspannen van spieren). Bij het vrijkomen van deze energie kunnen afvalstoffen ontstaan. Eén van die afvalstoffen is melkzuur. Melkzuur ontstaat bij een hoge intensiteit en korte krachtige inspanningen zoals bij krachttraining. Het woord verzuring is hier dan ook van afgeleid. Verzuring wordt veroorzaakt door een opeenstapeling van melkzuur in de spieren. Het melkzuur zorgt ervoor dat de zuurgraad in de spier stijgt en dat zorgt voor die ‘pijn’.

De voordelen

Het melkzuur heeft echter vele voordelen. Het zorgt voor de stimulatie van het groeihormoon tijdens de training. Dit hormoon veroorzaakt weer spiergroei. Melkzuur zorgt ook voor een betere opname van nutriënten (voeding) in de spieren. De verbeterde opname van nutriënten draagt uiteindelijk bij aan het behalen van je sportieve doelen. Het afvoeren van melkzuur afvoeren kost het lichaam extra energie na een training. Daardoor is melkzuur ook handig als het je doel is om vet te verliezen. Het stimuleert de vetverbranding ook na afloop van een training. Melkzuur zorgt voor pijn tijdens de training en niet zozeer spierpijn na een training.

Slim inzetten van melkzuur

Het opstapelen van melkzuur in de spieren vraagt op zijn minst een harde training. Vaak betekent het in de praktijk dat je door de pijn (verzuring) heen zal moeten trainen. Het ontstaat vaak bij sets waarbij de intensiteit omhoog gaat. In de programma’s van BodyDevelopment wordt het creëren van melkzuur slim ingezet om zo de vetverbranding en spiergroei te stimuleren. Daarnaast heb je baat bij afwisseling. Melkzuur opstapelen is niet de enige manier voor het creëren van dit effect. Goede programma’s zijn vaak opgebouwd in fasen.

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is