Vergeet ego lifting. De juiste verhouding tussen vorm en gewicht!

Je ziet het vaak gebeuren in de sportschool: mensen zijn teveel bezig met het gewicht. Daarmee bedoelen we niet het lichaamsgewicht, maar het gewicht dat men gebruikt/verplaatst tijdens een oefening. Men maakt zich vooral druk om hoeveel kg ze kunnen bankdrukken of squatten. Ook wel bekend als ‘ego lifting’. Het gevaar is dat men daarbij niet let op de houding en letterlijk alleen bezig is het met gewicht te verplaatsen in plaats van goede contracties met de spieren te maken. En dan is het wachten op blessures. Veel blessures ontstaan door verkeerde vorm met te zware gewichten. De focus ligt puur en alleen op het gewicht en er wordt niet gedacht aan de mogelijke gevaren op de korte én lange termijn.

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!

Wat is je doel?

Zolang je geen powerlifter of gewichtheffer bent is de hoeveelheid gewicht dat je gebruikt minder van belang. Maar het gaat hier om het optimale gewicht bij de juiste vorm, zodat de spieren via een goede contractie het gewicht verplaatsen. Daarnaast is het gewicht wat je bij een oefening gebruikt bijna nooit gelijk. De keuze van het gewicht hangt van veel dingen af. Wat zijn mijn doelen? Wat zijn mijn doelen tijdens deze training? Kracht of hypertrofie gericht of beide? Hoeveel slaap heb ik gehad afgelopen dagen? Ben ik uitgerust? Hoe zag mijn voeding er de afgelopen dagen uit? Welke oefeningen heb ik voor deze oefening al gedaan? Hoeveel sets heb ik te gaan? Wat is het tempo per set en hoeveel rust neem ik? Al deze factoren spelen onder andere een rol bij de keuze over hoeveel gewicht je kan gebruiken.

Gewicht is wel degelijk belangrijk

Gewicht is dus zeker belangrijk, maar zorg ervoor dat je houding optimaal is en je goede contracties met je spieren maakt. Waar je geen spanning kan creëren zonder gewicht, heb je niks te zoeken met gewicht. Leer je lichaam kennen en leer de werking van je spieren kennen. Zet je spieren in contact met je hersenen. Je moet het verdienen om met zwaardere gewichten te kunnen trainen! Opbouwen dus.

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is