Rekken en strekken. Zinvol of nutteloos bij (kracht)training?

Er zijn sporters die voorafgaand aan een (kracht)training rekken en strekken. Het doel is vaak om de spieren los te maken en meer ‘bereik’ te krijgen tijdens een oefening. Bijvoorbeeld om dieper te kunnen gaan tijdens een squat of het verder laten zakken van de stang tijdens bankdrukken. Dat klinkt redelijk logisch. Echter wordt de ‘range of motion’ mobiliteit niet groter.

Een man die aan het rekken en strekken is

Rekken en strekken geeft een signaal af naar de hersenen voor ontspanning van de spieren. Je ziet het bijvoorbeeld vaak terug tijdens yogasessies. Dit is niet bepaald wat je wil bereiken voorafgaand/tijdens aan een (kracht)training. De spieren dienen juist klaar te zijn om contracties te maken en hard te werken. Het is niet logisch om je spieren en pezen te ontspannen en er vervolgens lading(gewicht) op te zetten tijdens de training. Het rekken en strekken van de spieren is wel effectief bij het verminderen van spierpijn. Zolang deze sessies maar gescheiden blijven van een (kracht)training!

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is