Is zout echt zo fout?

Het heeft de laatste tijd een slechte naam gekregen. Vaak eten mensen veel producten met een hoog zoutgehalte. Veel voedingsproducten bevatten van zichzelf al zout of zijn extra toegevoegd tijdens de productie. Daarnaast wordt er door de consument ook nog eens zout over het eten gestrooid. Teveel is niet goed voor het lichaam, maar het lichaam heeft het zeker nodig!

Zout en peper vaatjes op een houten tafel

Zout bevat natrium en dat is erg belangrijk voor de vochtbalans en spiercontracties. Zonder voldoende zout kan het lichaam niet goed functioneren en kan het zelfs uitgedroogd raken. Mensen denken vaak dat het helemaal vermeden moet worden maar dit is niet het geval. Zorg dat de inname niet boven de 5/6 gram per dag uit komt.

Pas op voor kant en klaar producten

Zout zit in hoge hoeveelheden in kant en klaar producten zoals magnetronmaaltijden en pizza. Binnen de fitnesswereld ook wel bekend onder de noemer ‘cheat meals’. Door deze extra toevoegingen zit je al gauw over de dagelijkse aanbeveling. Je kunt deze producten dan ook het beste vermijden. Een te hoge inname kan bijvoorbeeld resulteren in een hoge bloeddruk en dat verhoogt uiteindelijk de kans op hart- en vaatziekten.

Probeer extra toegevoegd en tafelzout te vermijden. Ga voor de gekleurde versie! De Himalaya of Keltische versie zijn de beste vormen en bevatten veel mineralen en spoorelementen die belangrijk zijn voor het lichaam. Deze soorten geven ook nog eens een lekkere smaak aan het eten. Je kan het dus gewoon eten, maar zorg wel dat dit niet over de dagelijkse aanbeveling komt.

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is