Hoe zorg ik voor een goede nachtrust?

Een goede nachtrust (slaap) is zeer belangrijk. Tijdens je slaap wordt het groeihormoon vrijgemaakt, komt de testosteron productie op gang en de antioxidant melatonine doet zijn werk. Daarnaast heeft het een gunstig effect op het lichaamsgewicht, vermindering van stress, verbeteren/verhogen van het libido en is het goed voor je humeur.

Nachtrust

Het gevolg van een slechte nachtrust

Een slechte nachtrust zorgt voor meer honger gedurende de dag. Tekort aan slaap zorgt ervoor dat hormonen die honger reguleren worden gestimuleerd. Dat betekent dat je meer zin krijgt in zoetigheid en dat kan leiden tot overeten. En dat is nou net wat  je niet wil tijdens een strak voeding- en trainingsplan. Hard trainen vraagt om meer slaap. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen van een training en zich voor te bereiden op de volgende inspanning.

Hoe zorg je voor een goede nachtrust?

Het is belangrijk dat de kamer waarin je ligt niet te warm is. De lichaamstemperatuur verlaagt tijdens de slaap, omdat het lichaam zo beter kan werken. Wanneer het te warm is moet het lichaam meer moeite doen om de lichaamstemperatuur te reguleren en dat resulteert in een minder stabiele nachtrust. Tevens hebben veel mensen er profijt van als de kamer donker is. Geen extra lampen aan en de gordijnen dicht. Daarnaast is het goed om een half uur voor het slapen geen blauw scherm meer voor je te hebben (telefoon, laptop, televisie). Je bereidt het lichaam voor om te relaxen en uiteindelijk in slaap te vallen. Het blauwe licht zorgt ervoor dat de melatonineproductie omlaag gaat. Daardoor kun je minder goed in slaap komen.

Slaap wordt snel onderschat wanneer het draait om krachttraining, maar een goede nachtrust is heel belangrijk voor groei, herstel en vetverbranding. Dus draai die kachel op de slaapkamer uit en leg je telefoon op tijd weg. Gun jezelf een goede nachtrust!

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is