Hersenen en krachttraining. Wat is de connectie?

Tijdens het verplaatsen van een gewicht zullen de hersenen proberen dit zo makkelijk mogelijk te maken voor het lichaam. Er wordt voor de makkelijkste weg gekozen. Er worden zoveel mogelijk spieren ingezet om het gewicht te verplaatsen en daarmee het gewicht te verspreiden over deze spiergroepen. Elke spiergroep verplaatst zo een klein deel van het gewicht. Dit is handig tijdens sporten als powerliften, gewichtheffen en strongman.

Een afbeelding van hersenen in plastic vorm

Handig in de praktijk?

Maar is dit ook handig bij het verbeteren van de lichaamscompositie? Waarbij je specifiek de aandacht legt op het verbeteren van spiergroepen. Bijvoorbeeld het creëren van grotere biceps, strakkere glutes (billen) of vollere borstspieren. Dat is niet altijd het geval. Het veranderen van de lichaamscompositie wordt bij Body Development gedaan aan de hand van de hypertrofie trainingsmethodiek. Binnen deze methodiek is het de bedoeling om elke spiergroep individueel aan te pakken en zo elke spiergroep te kunnen verbeteren.

Je kunt dus stellen dat de hersenen ons tijdens een hypertrofie training juist tegenwerken. Bij hypertrofie is het juist essentieel dat  1of 2 spiergroepen het gewicht verplaatsen in plaats van meerdere groepen te gelijk. Het is lastig om dit uit te schakelen en 1 of 2 spiergroepen te isoleren en al het werk te laten doen, maar oefening baart kunst. Hier komt ook de term mind-muscle connection aan te pas. Bewust zijn van de spiergroep die je aan het trainen bent.

Juiste patronen aanleren

De hersenen slaan vervolgens alles op als patronen. Dit geldt voor o.a. lopen, fietsen, autorijden, traplopen en dus ook voor krachttraining. Het is belangrijk om jezelf de juiste patronen aan te leren en te behouden. Tijdens de opstartfase van elk programma binnen Body Development krijg je hier de ruimte voor. Het geeft je de tijd en ruimte om jezelf bij elke oefening de juiste vorm aan te leren en als patroon in de hersenen op te slaan. De hersenen kunnen maar één bewuste gedachte aanhouden per moment. Door te blijven oefenen zal je vanzelf de juiste patronen opslaan in de hersenen en hoef je hier niet meer bewust aan te denken tijdens een training.

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is