Het drukke leven op ‘vliegtuigmodus’ tijdens je workout!

Even een berichtje versturen, social media checken en soms zelfs telefoneren. Tegenwoordig zie je veel die bezig zijn met hun telefoon tijdens het sporten. Het moge duidelijk zijn dat je training en daarmee de resultaten lijden onder deze bezigheden.

Maar ik heb toch rust tussen de sets? Dat klopt, maar zodra je één van die bezigheden uitvoert tijdens de training zal je direct worden afgeleid. Je zal niet de optimale training doorlopen omdat je hersenen maar één bewuste gedachten kunnen vasthouden. Je kan je op deze manier onmogelijk focussen op het aanspannen van de spiergroep als je nog nadenkt over wat je straks als reactie geeft via de app. Zie je workout als een moment waarop je jezelf even afsluit van de buitenwereld. Geen e-mails beantwoorden, niet appen of telefoneren en geen social media. Voetballers, boksers en rugbyspelers zien we dat toch ook niet doen tijdens een training?

Afbeelding van een vliegtuig. Vliegtuigmodus

Aandacht en focus

Krachttraining vraagt bewuste aandacht voor alles wat hiermee te maken heeft. Denk aan de vorm tijdens de oefening, AROM van de spiergroep, volgorde van de oefeningen, speciale sets, rust en ga zo maar door. Je hebt hier geen tijd om aan andere dingen te denken. Een stopwatch of horloge is handig voor in de sportschool om de rust tussen de sets mee te timen. Rust is vaak sneller voorbij dan je denkt en het is zonde om op dit kleine aspect progressie te verliezen. Houd daarnaast het trainingsschema bij de hand. Je kunt het uitprinten of op je telefoon zetten. Gebruik daarbij de telefoon in vliegtuigmodus. Zo kun je nog muziek luisteren en je schema bekijken zonder dat je wordt afgeleid door andere dingen op je telefoon.

Het bereiken van je doelen gaat nog sneller wanneer je alle aandacht geeft aan de krachttraining op het moment dat je in de sportschool bent. Het is enkel maar 1-2 uur per keer. Daarna kan je weer al je berichten beantwoorden zonder dat de training hier onder lijdt.

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is