Wat eet je tijdens een pre workout maaltijd?

Een veel voorkomende klacht is een steek in de zij tijdens de training (krachttraining, hardlopen e.d.). De reden van deze klacht ligt in het feit dat er te weinig tijd zat tussen het nuttigen van de maaltijd en het moment van trainen. Het kan ook zijn dat de maaltijd te groot was. Consumeer een maaltijd ongeveer 2 uur voor de training. Het is belangrijk om je lichaam in een staat te brengen waarbij het voldoende energie heeft voor de training. Je past je voeding aan op wat voor soort training je gaat doen. Wat is belangrijk tijdens het samenstellen van deze pre workout maaltijd?

pre workout

Snel afbreekbare eiwitten

Het is belangrijk om tijdens een pre workout maaltijd altijd eiwitten te nuttigen, zo voorkom je o.a. spierafbraak tijdens de training. Kies voor snel afbreekbare eiwitten als ei (wit), kip en witte vis. In deze voedingsbronnen zit een laag vetpercentage. Daardoor wordt het sneller afgebroken en verteerd door het lichaam.

Het gebruik van koolhydraten

Het gebruik van koolhydraten hangt sterk af van je lichaamscompositie. Mannen en vrouwen met een vetpercentage van 15 en 20% of meer kunnen koolhydraten beter vermijden voor een training. Wanneer je onder dat percentage zit kun je koolhydraten wel nuttigen voor je training. Het gaat hier om kleine hoeveelheden. In grote hoeveelheden kunnen koolhydraten zorgen voor een vrijmaking van het hormoon serotonine, waardoor je slaperig kan worden (de bekende after dinner dip). Houd de inname van koolhydraten voor een training laag, creëer een optimale vrijlating van het groeihormoon en zorg voor een betere neurale focus.

Consumeer je koolhydraten voor je training, kies dan voor koolhydraten met een lage glycemische index. Voorbeelden zijn zilvervliesrijst, zoete aardappel en havermout. De inname van vetten wordt niet geadviseerd. Dit vertraagt namelijk de vertering van een maaltijd. Er geldt een uitzondering voor een aantal vetten. Mannen en vrouwen met een lichaamsvetpercentage van 15% en 20% of meer, die geen koolhydraten voor een training consumeren, kunnen kiezen voor kokos- of mct olie. Deze vetten hebben een snel afbreekbare structuur en worden als directe energiebron gebruikt door het lichaam. Wat je kunt eten tijdens een pre workout maaltijd hangt dus erg af van je lichaamssamenstelling en de door jou gestelde doelen.

Benieuwd wat jij het beste kan eten voor je workout? Stuur een mailtje via het contactformulier op onze site met je vraag en aanvullende informatie! We geven je graag vrijblijvend advies. Lees ook onze blog de post workout maaltijd!

Vergeet ego lifting. Ga voor de juiste verhouding tussen vorm en gewicht!
post workout maaltijd
pre workout
Afbeelding van groene thee in een pot
Vrouw die een HIIT training uitvoert op een loopband
Verzuring in de spieren. Een vrouw die een buikoefening doet
Timing van het innemen van voedingstoffen afgebeeld met een stopwatch
Zout en peper vaatjes op een houten tafel
Een man die aan het rekken en strekken is